چه کسي سياستهاي عباسيان را در قرن حاضر دنبال ميکند؟
ساعت ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ تیر ،۱۳۸٤  کلمات کلیدی:

اعلمي اعلام کرد بابک خرمدين مسلمان بوده و ايراني که بر عليه ظلم و ستم خلفاي مستبد عباسي قيام کرده بود و تاريخ نگاران عباسي وي را غير مسلمان ميناميدند تا مردم را از گرد او پراکنده کنند.


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
قائم مقام جامعه اسلامی دانشجویان در واکنش به اظهارات اکبر اعلمی نماینده تبریز که بزرگداشت با بک خرمدین را تجلیل از هویت طلبی و پاسداشت نام نیکان دانسته بود،گفت:سخنان آقای اعلمی پیرامون شخصیت "بابک خرمدین" مصداق از "چاله به چاه" افتادن است، زیرا هدف بابک، تجدید دین و سلطنت پیشین ایرانی بود و شورش وی مظهر تندترین اعتقادات شعوبی بود.
مجتبی سلطانی قائم مقام جامعه اسلامی دانشجویان و رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان این مطلب، گفت: بابک خرمدین با رویکردی نژاد پرستانه اعراب را پست و سفله می شمرد و اسلام و پیامبر اکرم(ص) را دین و پیامبر قوم عرب می دانست.

وی افزود: قیام بابک خرمدین در امتداد قیام شعوبیان افراطی همچون سنباد و المقنع بود که کمر همت به نابودی اسلام و حتی خانه خدا بسته بودند و بابک رییس فرقه خرم دینان بود که اباحه گری و نابودی اسلام در متن تعلیمات آنان وجود داشت.

سلطانی تصریح کرد: بابک نه تنها سردار بزرگ آذربایجانی نبود بلکه منطقه آذربایجان و بعد ارمنستان را به جهت کوهستانی بودن و نزدیکی با امپراتوری روم برای شورش مناسب دید.
اینکه آقای اعلمی پتانسیل سیاسی نهفته " قلعه بابک" را سلحشوری می داند و از وی کنار ابومسلم خراسان "قهرمان ملی" یاد می کند جای تاسف دارد، زیرا تمسک و الگوسازی از بابک به دلیل ماهیت قیام وی، نوعی ترویچ نژاد پرستی افراطی و تطهیر اقدامات ضدانسانی و ضد اسلامی وی و ابومسلم می باشد.

وي اظهارداشت: متاسفانه اینکه آقای اعلمی مخالفت بابک با خلافت عباسی را در کنار مخالفت امام رضا (ع) با خلافت وقت قرار می دهد، بیانگر مطالعات کم و تحلیل سطحی ایشان است، زیرا جنس مخالفت آنان ازحاکمیت وقت متفاوت بوده است؛ همانگونه که امام حسین (ع) و عبدالله بن زبیر از سرکردگان غائله جمل بطور همزمان با یزید مخالفت نمودند، اما این کجا و آن کجا؟ امام رضا (ع) قاتل خویش مامون عباسی را نسبت به اقدامات فضل بن سهل ایرانی و خاندانش آگاه می کند زیرا آنان نیز در باطن قصد براندازی حاکمیت اسلام را داشتند.

وی تصریح کرد: جهت تقویت حس سلحشوری و بیگانه ستیزی و هویت فرهنگی ایرانیان باید به تمجید و بزرگداشت از شخصیت هایی پرداخت که دارای ویژگیهای جامعه انسانی و اسلامی باشند و اقدامات آنان با فطرت پاک انسانی همگان تطابق داشته باشد که بزرگداشت چهره هایی مانند بابک فاقد این ویژگی هاست.

قائم مقام جامعه اسلامی دانشجویان تاکید کرد: آقای اعلمی به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اگر به فکر تقویت حس سلحشوری و فرهنگی ایرانیان به ویژه اهالی محترم آذربایجان است، بداند این پتانسیل درچهره هایی چون دلاور مردان چالدران، ستارخان، باقرخان، کلنل پسیان، شهید ثقه الاسلام تبریزی، علامه امینی، علامه طباطبایی، شهریار و سردار بزرگ جنگ تحمیلی شهید باکری نهفته است و تقویت تنوع فرهنگی اقوام ایرانی در جهت غنای تمدن اسلامی - ایرانی نیازمند یک نگاه استراتژیک وکلان نگر است که این امر جز با برنامه محوری و مطالعات عمیق تاریخی و منطقه ای امکان پذیرنیست.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

اکبر اعلمي در واکنش به اظهارات اخير برخي منتقدان به سخنان وي درباره بابک خرمدين گفت: منتقدين بابک خرمدين را به مطالعه بيشتر دعوت مي‌کنم.
در پي انتشار سخنان اعلمي نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي در خصوص بابک خرمدين در خبرگزاري مهر، که با واکنش‌هايي از جمله مصاحبه سلطاني قائم مقام جامعه اسلامي دانشجويان روبه‌رو شد، اعلمي در گفت‌وگو با مهر، به اين انتقادات پاسخ گفت.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه اظهار داشت: واقعيت اين است که گاهي وجود تعصبات خشک ديني مانع از مطالعه عميق تاريخ و تاريخ نگاري و قضاوت در مورد شخصيت‌هاي تاريخي مي‌شود.
اعلمي گفت: ما مشخصا اين پديده را در قبل و بعد از انقلاب تجربه و لمس کرده‌ايم. در مورد بابک خرمدين نيز متاسفانه به نظر مي‌رسد افراط و تفريط‌هايي آلوده به حب و بغض و تعصبات کور ديني مانع از واکاوي تاريخ و شخصيت اين سردار ايراني و آذربايجان شده است به همين دليل بابک از جمله شخصيت‌هايي تاريخي است که هنوز شخصيت واقعي و کيش و مرام و آئين و انگيزه اصلي او از قيام برابر خلفاي بني‌عباس در پرده اوهام و ابهام باقي مانده است.

نماينده مردم تبريز شخصيت مبهم بابک را اين چنين عنوان کرد: برخي او را ملحد، کافر، وابسته به فرقه خرمدين و اشتراکي مذهب مي‌دانند و بعضي ديگر مي‌گويند او مسلمان بوده و از همين رو نام حسن را براي خود برگزيده بود.

وي گفت: تاريخ‌نگاري در مقابل ديدگان حکومت‌هاي استبدادي را نبايد وحي منزل تلقي کرد از اين رو چه بسا با دخالت دستگاه‌هاي تبليغاتي خلفاي عباسي (مامون و معتصم) و به منظور توجيه قتل اين سردار ايراني و مخدوش و منحرف کردن انگيزه قيام اين سردار ايراني عمدا تلاش شده تا از وي چهره اي منفي و ضد دين معرفي گردد. که اگر يک درصد هم اين تعبير را مقرون به صواب بدانيم، جا دارد از هرگونه پيش داوري پرهيز نموده و فعلا به سياق اينجانب در مورد اين قهرمان ملي اظهار نظر و قضاوت نمائيم.

اکبر اعلمي در ادامه با اشاره به قهرمانان ملي ايران مي‌گويد: بزرگداشت قهرمانان ملي نظير ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام، کلنل پسيان و ميرزا کوچک خان که جملگي از مفاخر و مشاهير ايراني هستند مانع از اين نمي شود که با عينک تعصبات ديني و جزم انديشي مطلق از ذکر نام ساير قهرمانان و شخصيت‌هاي تاريخي و کشف حقايق تاريخي در مورد آنان که متاسفانه بعضا به دليل دغدغه‌هاي ديني در پشت غبارهاي تعصبات کور مذهبي ناشناخته باقي مانده‌اند خودداري نمائيم.

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس اضافه کرد: که شناخت و جمع بندي بنده نسبت به شخصيت بابک خرمدين حاصل مطالعه کتابهاي تاريخ طبري، مروج الذهب مسعودي، سفرنامه ابن حوقل ترجمه مشعار ؛ دولتهاي عباسي، بابک خرمدين دلاور آذربايجان نوشته سعيد نفيسي، لغت نامه دهخدا ذيل واژه بابک، تاريخ و شناخت اديان دکتر شريعتي، اخبار الطول دينوري ترجمه دکتر مهدوي، الفرق بين الفرق و بابک سردار ايران اثر طالب زاده، بوده است و چنانچه اين منتقد عزيز آثار ديگري را سراغ دارند مزيد امتنان خواهد بود به نحوي به اينجانب معرفي نمايند.

اعلمي در پايان خاطر نشان کرد: تاکيد مي‌کنم مطالعات بنده تاکنون اينجانب را مجاب ساخته که اولا وجه غالب و منش بابک نظير آزادگي عدالت خواهي، مساوات‌طلبي، بيگانه‌ستيزي، شجاعت، برخورداري از روحيه سلحشوري و جوانمردي وي منطبق بر اوصاف و خصوصياتي است که خاستگاه اسلام راستين است که قيام او عليه ظلم و بي‌عدالتي خلفاي عباسي بوده نه دين اسلام ثانيا: معتقدم که قيام عليه ظلم و استبداد، تجاوز، غارت اموال مردم، برده داري، خدعه و نيرنگ، جلوگيري از استفاده ابزاري از دين و سلطه‌گري بني‌عباس بوده است، نه اسلامي که محمد(ص) و علي(ع) مروج آن بوده
يک محقق تارخ هم اعلام کرد که بابك خود را شاگرد و مريد ابومسلم خراساني ميدانست و اصل قيام خودرا بر اين مبني ميدانست. همانطور كه در مسلمان بودن ابومسلم شكي نيست در مسلمان بودن بابك نيز نبايد ترديد كرد. همانطور كه آقاي اعلمي گفتند اين شايعه عباسيون بود براي پراكنده كردن مردم از اطراف بابك، نكته خيلي جالب تر اينكه بابك خود را ايراني ميدانست همانطور كه زرتشت (ع) ايراني بود و آذري. از اين نكته بايد خيلي استفاده كرد و اجازه نداد كه دشمنان داخلي جدائي طلب از اين آزاده مرد در راه شوم خود استفاده كنند. همانطور كه عوام در زمان او فريب عباسيون را خوردند نبايد الآن همان گزافه ها را از روي تعصب غلط تكرار كرد و به ايران عزيز ضربه رد.
چند وقتي است که تلاش فعالان آذربايجان در جهت احقاق حقوق مدني و قانوني و اسلامي مردم آذربايجان شدت گرفته است و لي متاسفانه سه جريان کج فهم ديني و پانفارس و پانترک جدايي طلب ، در پي تحريف آن برآمده اند